Persberichtenwijzer

KADER, Abvakabo FNV, 15 maart 2003


“Stemwijzer: Amsterdam Anders favoriet” staat boven het persbericht dat ik uit mijn oudpapierbak heb gevist. Het gaat over de verkiezingen van de Provinciale Staten en is verzonden door de lokale partij Amsterdam Anders. Waarom is dit persbericht ooit in mijn postbakje gekomen. Het is volstrekt oninteressant voor KADER. Fout nummer 1, zo leer ik uit het pas verschenen boek Persberichtenwijzer. Maak een selectie van de media waarvoor je persbericht geschikt is, adviseert schrijfster Jeanine Mies.

Waar gaat het eigenlijk over? Fout 2, want zo adviseert Mies: “Houd de kop begrijpelijk.” De subkop van het bericht: “Milieupartij wil in Provinciale Staten overlast Schiphol aanpakken”. Fout 3: nu weten we nog niet waar het over gaat. Plus fout 4, want: “Zorg ervoor dat de subkop ( ) niet een heel nieuw feit aansnijdt.” Boven het persbericht had iets moeten staan als: “Amsterdam Anders grootste partij; meeste kiezers komen op provinciale stemwijzer uit bij milieupartij.”
De eerste zin van het bericht luidt vervolgens: “Bij de kiezers die op internet de stemwijzer voor Noord-Holland invullen is de partij Amsterdam Anders favoriet.” Dat is op zich goed, aldus Mies, want: “Zet het belangrijkste nieuws in de openingszin.” Maar, fout 5: het persbericht is nog steeds niet helder.

Zonder dat ik me ervan bewust was, had ik na het lezen van drie zinnen al vijf goede redenen om dit persbericht weg te gooien. “Amsterdam Anders rekent zichzelf rijk”, maakte Het Parool ervan. Dat wijst op fout 6, want aldus Mies: “Een persbericht met verkapte reclame valt altijd door de mand.”

Kees Bals

 

[ Home | Boek | Auteur | In de pers | Voor de pers | Trainingen | Blog ]

2010, Persberichtenwijzer